RSS

Wednesday, December 23, 2009

tidak harus membujang


Apabila usia seorg gadis mencecah 30 tahun,biasanya dia akan diasak olh keluarga supaya segera berumahtangga.Bagaimana pun keadaan ini berbeza dgn lelaki.

Kehebatan lelaki akan terjejas seiring dgn pertambahan usia.Umur yg menigkat bukan sahaja boleh menjejaskan kesihatan malahan peluang untuk memiliki anak yg sihat dan cergas turut terganggu.Lelaki yg mengalami masalah berat badan berlebihan dan berperut buncit berkemungkinan besar memiliki kadar testeron lebih rendah sehingga menurunkan peluang memiliki anak,justeru adalah digalakkan bg lelaki mendrikan rumahtangga sebelum mencecah usia 30 tahun.

Kajian juga mendapati semakin meningkat usia seorang lelaki untuk bergelar bapa maka semakin besar pula risiko untuk mendpt anak lahir tdk sempurna.Salah satu risiko adalah mendpt anak sindrom down.Didapati leleki yg berusia 35 thn keatas berisiko memiliki ank sindrom down.

Selain itu semakin meningkat usia seseorg lelaki untuk bergelar bapa maka semakin tinggi juga risiko anak diperolehi menghidapi austime(ganguan perkembangan otak)Lelaki berusia 40 tahun keatas 6 kali lbh tinggi risikonya memiliki ank autisme berbanding lelaki berusia 29 thn atau lbh muda.

Oleh itu sekiranya pasangan yg baru berumahtangga sebaiknya tdk menunda rancangan untuk memiliki anak.

ANAK BANJAR

SURAHAN ANAK BANJAR
Harap ramai warga Scripters faham akan bahasa ini........

Assalamualaikum hagan warga banjar nang bisa basurah bahasa banjar alai awan kalua. Kanapa alai awan kalua haja? Kamana nang lainnya!
Ulun dibaranakakan di kampung nang sabarataannya basurah bahasa alai awan kalua. Orang alai amun bapandir bunyinya handa-handap. Surah orang kalua bailun atawa disambat orang bahari, balagu.

Uma madam ka Malaya tahun 1931. Nenek awan nenek laki baasal tumatan daerah Alai di pinggir Sungai Barito. Kaya kulawarga nang lainnya, kahidupan di nagari Banjar kaya ujar urang, ’sapamatuk sapangikih’. Hagan napa dihadangi.

Wayah kakanakan bahari, nenek bilang tiap malam manyurahakan kisah di Banjar. Kada kawa mangalumpananakan banua Banjar.

Asa tarista jua luku mangganang kayaapa hidin ampat baranak baandah maninggalakan kampung halaman. Ampat hari ampat malam naik kapal, dihampas galumbang Laut Cina Salatan. Bilang sabarataan maukan. Ujar din, baya badua batalu jua nang inda sigar. Nang lainnya tabangal kaya urang uyuh.


Amun diganang, asa tarista ada jua…kayaapa ngalihnya urang bahari minggat, maninggalakan banua banjar mancari rajaki - ada nang madam sabaranakan, ada jua nang madam saurangan. Tahun 31…baarti hudah 78 tahun arwah nenek maampah katanah basar Malaya mancuba nasib. Suah hidin bagana di Baruas, di Pulau Pinang imbah tu mudik kasalatan mambuka kampung dianatara pakan Air Hitam awan Kaluang.
Urang wahini amun tasambat bangsa Banjar magun haja baanggapan bangsa nang pangalahian, bangsa nang kada pamburisit, pawanian, kada takutan basuduk atawa batimpasan. Asaan ulun tanggapan tu kada banar. Kada jua ulun handak manguilmakan. Masa ulun kacil di kampung, nang pangkat kawitan atawa pakacil, amun balalah kada suah katinggalan parang kumpang atawa lading balati. Parang kumpang bahulu awan basarung kayu tajuntai di higa sabalah kiwa atawa kanan pinggang. Lading balati amun kada tasisip di pinggang ada haja tu tapatak di pakit salawar. Tapi kada suah ulun mandangar ada nang rabit kulimbit disuduk lading balati atawa ditimpas parang kumpang. Nang suah tadangar panglima Salih awan panglima Ijam bakalahi, basudukan. Tagal ham kadua-dua ikung panglima tu bakalahi disabapakan, ujar urang cina, ‘dua ikung harimau kada magan bagana di bukit nang sama’.

Urang Banjar saing bagawi. Kada panguliran. Ada jua nang kada banaran. Di kampung ulun badayau banjar nang panguliran. Bini bagawi. Ari magun haja tatarauan hudah tulak kakabun (urang) mangukut batang gatah, laki malandau baulah tahi mata. Matahari tinggi gin magun haja balingkun, asa sayang bangat maninggalakan kaguringan. Kaganangan ulun si ‘utuh lingkun’. Marikit ngaran sampai katuha. Bilang kaya ’pak belalang’ nang dilakunakan Bat Latip awan P. Ramlee. Nang tasalisih baya saikung bini bagawi (utuh lingkun) nang saikung anak bagawi (pak belalang). Ada pulang saikung, magun haja hidup. Hudah malapan puluh umur. Suah jadi bilal wayah ulun magun haja bagana di kampung. Wayah anuman bahari, imbah manjual gatah turihan bini, sawat ‘tawap’ di panggung wayang. Kupiah dilipa-lipat dipatak di pakit. Maliat hidin manggaluhap mahantus mi di warung, ada nang batakun, kanapa kada manukar mi nang balum diguring hagan dibawa bulik. Sabaranakan hingkat mamakan. ‘Masakan bini kada nyaman’ ujar din. Kaya apa handak nyaman amun baya diguring kaitu haja.

Nang saingnya kada gagawayan saing. Tatiring kabun hidin, sangkaan urang kabun cina. Rumput atawa halalang sahalai gin kada sawat bacangul napaan pulang hingkat hidup. Lingainya kabun cina, lingai diracun. Tagahnya kabun banjar, gajah bapatak gin kada kaliatan. Manureh di kabun cina, ba-al gin kada salawar. Manureh di kabun banjar, manggalatak dagu kadinginan, jimus kanyim sa-awakan. Talasan hingkat diparah…Tapi banjar nang saikung ni, laki bini saing bagawi. Hidin kada suah manukar racun, ‘mambuang duit’ ujar din. Cangkul awan tajak gin hingkat malingayakan kabun. Halalang nang ngalih dibuangi gin habis ka-akar dibarubuti. Bisa pulang tu mamalar. Cina manukari kabun urang banjar bahutang di bank. Hidin manukar awan duit nang dipalar…tunai.

Uma kawitan saing bagawi mangganalakan anak. Ba-andah kawitan ka bawah tanah di balakang masigid, kabun nang lingai imbaham tagah. Kada sawat batamu haul, ngaran kabun baalih tumatan di Acil, Ardi, Gumri, Amri ka Ah Chong, Hong Thye, Ah Kau awan Ah Seng. Imbahannya, hadapan balakang, higa mahiga nang baharinya kabun banjar wahini kada lagi. Samunyaan dijuali. Warga banjar handak badadas sugih. Sugih satumat.

Kangalihan nenek laki manabangi hutan baulah kampung hagan diganayi warga banjar baya hingkat dirista. Baandahnya generasi nang babayaan ulun ka alam baqa baarti bapataknya bahasa awan bangsa banjar di Kampung Sri Lalang. Wahini gin - kampung nang suah manyaksiakan kamacalan anak banjar nang saikung nia, kampung tampat balajar bakunyung mahauki awak, maunjun awan mamburu pilanduk/napuh di hutan Kimbung, manuba di sungai Canci, malunta di paparitan - hudah kada rahat nang ruhui basurah banjar. Amun kawitan nang babayaan, magun haja bagana di kampung, muntung suah dijajal hubi bagatuk, wadi, mandai (hampapai), garinting bakut awan sapat humaan gin hudah asa hahayaan basurah banjar, napaan pulang anak-anak nang diganalakan di hadapan talivisyen, video game awan komputer!!!



Kuku - bukan urang banjar - sekadar berkongsi berbagai bahasa yg unik di malaysia.
(satu habuk pun x faham - harap2 makna yg baik2 belaka)

Apa Itu RSS?

Anda tentu pernah lihat ikon RSS di laman-laman web..Ikon ini memberitahu anda atau pelawat dimana RSS Feed disediakan bagi laman web tersebut..Tapi Apa itu RSS? …Apa Kegunaannya?…Macam Mana nak guna?…Pasti persolan ini bermain difikiran mereka yang tidak mengetahui atau tidak pernah menggunakan RSS ni..Tak kira apa pun rupa bentuk yang anda jumpa, ia tetap membawa kepada 1 tujuan yang sama…. Apa Itu RSS? Sesetengah pelawat masih lagi tidak mengetahui kelebihan & kegunaan RSS Feed ni…RSS ialah singkatan bagi RDF Site Summary atau Rich Site Summary. RSS adalah sebuah format programming web berbasis XML yang dapat digunakan oleh pemilik web untuk melakukan ringkasan isi web…RSS feed ini dibaca samada menggunakan pelayar web anda atau menggunakan FeedReader…

Apa Itu Kegunaannya ?

RSS ini digunakan untuk membolehkan dan memudahkan anda membaca artikel-artikel yang terbaru termasuk juga artikel-artikel yang lain pada sesuatu laman web tanpa mengunjungi atau melayari laman web tersebut…Ia menghantar artikel terus kepada anda…Anda akan dapat mengetahui ringkasan dari isi laman web, dan sekiranya anda ingin mengetahui keseluruhan isi pada artikel tersebut, anda hanya perlu mengklik pada link artikel tersebut..

Apa Kelebihannya ?

Ia boleh menjimatkan masa dan membolehkan anda membaca artikel-artikel dari laman web kegemaran anda dengan pantas…Anda juga tidak akan ketinggalan atau terlepas untuk menerima aritkel-artikel baru…Bayangkan anda mempunyai 50 laman web kegemaran, pahtu anda nak kene melayari satu per satu laman web, bagi melihat terdapat artikel baru… Itu jika laman web tu kemaskini pada hari tu, kalau tak der…Rugi masa kan..

Lihat Video Ini Untuk Penerangan Yang Lebih Jelas


Yang Paling Penting!!!!!!!!

Ianya percuma untuk dilanggan…

Anda paham apa tertulis dia atas , tentang kelebihan Langgan RSS??…. Subscribe sekarang untuk mendapatkan artikel terbaru dari scripters.ning.com …

Bagaimana????


1.Subscribe melalui RSS Feed Reader

Dapatkan artikel terkini melalui FeedReader hanya klik sini.

Kesultanan Melayu


Kita sering disogokkan dengan sejarah "rasmi" bahawa keSultanan Melaka yang merupakan simbol kegemilangan bangsa Melayu dahulukala jatuh ke tangan Portugis kerana ia bersifat kuno berbanding kuasa Barat. Kita diajar, budaya ilmu kita tidak sehebat Barat maka itu kita tidak mampu menepis kedatangan mereka. Kita diberitahu berulang-kali, kita kalah kerana pejuang kita cuma mengharapkan keris, tombak dan pedang sedangkan Portugis dan bangsa-bangsa Barat lain memiliki pistol, senapang dan meriam yang mampu membunuh daripada jauh. Maka itu, kita pun digambarkan seperti orang hutan yang duduk atas pokok lalu "sudah patutlah" kita dikalahkan dengan senang. Betulkah semua ini? Pernahkah kita fikirkan apakah kebenarannya secara mendalam?


Lakaran perang Aceh-Portugis di Melaka tahun 1629 Masihi

Catatan ketua panglima Portugis, Alfonso di Alburqueque sendiri menyebut, setelah Kota Melaka dikalahkan, Portugis telah merampas 3,000 pucuk meriam dan katanya itu baru separuh daripada meriam milik Melaka. Maknanya kota itu sudah ada 6,000 pucuk meriam ketika itu dan ini adalah cerita 500 tahun dahulu!


Alfonso de Alburqueque

Ada cerita menyebut, orang Portugis terjumpa sebuah benda ajaib di istana Melaka. Bila dipandang objek tersebut, muncullah muka manusia di dalamnya. Apabila diteliti balik, muka manusia itu adalah muka orang yang memandang... Rupa-rupanya objek itu adalah cermin tetapi orang Portugis baru kali pertama melihatnya! Jadi siapakah yang kuno dan siapakah yang lebih bertamadun? Kalau orang Melaka sudah bertamadun lebih tinggi daripada Portugis, kenapa pula ia boleh jatuh ke tangan Barat?

Pernahkah anda bertanya secara jujur, mengapa Kota Melaka yang digelar Barat sebagai “Venice of the East” boleh kalah dengan mudah? Bukankah ia diakui ramai sebagai kota paling makmur di rantau ini pada zaman itu? Dan untuk mempertahankannya, bukankah Melaka memiliki angkatan perang hebat termasuk kelengkapan laut yang amat besar dan paling canggih di bumi Melayu? Lalu bagaimana ia boleh jatuh ke tangan Portugis yang menurut ceritanya cuma membawa beberapa buah kapal sahaja? Apakah kelengkapan Melaka begitu lemah?




Sejarah rasmi sering menyebut Melaka jatuh kerana kelengkapan moden angkatan Portugis mengatasi kelengkapan kuno orang Melayu. Mereka memiliki meriam-meriam berkuasa tinggi, istinggar (pistol lama), baju dan perisai besi sedangkan orang Melayu kononnya cuma mengharapkan tombak, lembing, pedang dan keris. Pakai pula baju Melayu yang senang dirobek senjata. Orang Portugis pakai baju besi yang tidak lut dek keris. Mana tak Melayu kalah? Kuno dan mundur ketinggalan zaman...




Tetapi tanyalah diri anda secara jujur. Apakah orang Melaka yang ketika itu telah lama menerima para pengunjung dan pedagang dari peradaban-peradaban besar seperti empayar Islam di Timur Tengah, China dan India begitu daif dan mundur? Kita telah lama menjalinkan hubungan diplomatik dengan negara-negara yang jauh lebih maju daripada Barat zaman itu. Apakah orang Melayu tidak mengerti keperluan pertahanan untuk menjaga sebuah kota yang menjadi nadi perdagangan Nusantara malah seluruh dunia? Apakah bangsa kita begitu kolot dan bodoh?

—————————

“Tidak. Melaka jatuh bukan kerana orang Melayu kuno,” Rasyid bercerita ala seorang pejuang bangsa di hadapan beberapa orang kenalan lain pula. “Dahulu lagiMelaka sudah memiliki meriam dan istinggar yang boleh dibeli dari Timur Tengah atau Cina, sudah kenal apa itu baju besi. Malah aku yakin orang Melayu sudah mampu membuat semua alatan perang ini sendiri. Ingat Melayu dahulu bodoh sangatkah?”

“Mereka yang memilih untuk berlawan dengan keris, tombak dan lembing pula bukan calang-calang orang,” dia meneruskan. “Bukan tidak pernah melihat senjata moden atau berfikiran kuno. Percaya atau tidak, mereka memiliki kebolehan tertentu untuk mengatasi alatan canggih.”
Angkatan laut Melaka yang sering meronda sepanjang Selat Melaka, laluan dagang tersibuk di dunia sampai sekarang pula diakui kecekapannya. Di bawah kepimpinan tokoh-tokoh berwibawa seperti Bendahara Tun Perak dan Laksamana Hang Tuah, ia telah berjaya memukul mundur armada laut Siam, juga ancaman mana-mana pihak...

“Bukankah ia cukup besar dan kuat untuk menjamin keselamatan penduduk, pendatang dan pedagang sepanjang Selat Melaka?” Rasyid mengutarakan. “Mampu meronda dari utara Semenanjung sehingga selatan ke Pulau Jawa, memantau dan menghidu pergerakan musuh sebelum mereka dapat menghampiri pusat pemerintahan di Kota Melaka?”

Lalu bagaimana Kota Melaka boleh jatuh? Lebih pelik lagi, di manakah angkatan laut Melaka ketika ia diserang? Satu soalan cepumas yang membuat ramai kenalan pemuda itu ternganga...
“Bacalah mana-mana buku cerita atau sejarah mengenai kejatuhan Melaka termasuk tulisan Barat yang berat sebelah,” dia mencabar pula. “Angkatan laut ini langsung tidak terlibat sehingga Melaka dengan senangnya boleh dibedil Portugis dari laut. Tidak ada satu pun kapal Melaka menghalang, tidak ada apa-apa sekatan. Tidakkah ini aneh?”

“Inilah akibatnya bila raja yang bodoh dan rakus diangkat menaiki takhta sementara pembesar yang korup diharap menjaga negara.” Rasyid terus bercerita. “Mereka yang benar-benar berkebolehan dipinggirkan sedangkan pembesar berwibawa yang masih ada menjadi tawar hati. Bagaimana jentera pertahanan hendak digerakkan dengan cekap? Mungkin penduduk Melaka sendiri serta para pedangang luar sudah siap sedia membelot, membuka laluan untuk Portugis menawan Melaka? Atau memang sudah lama wujud gunting dalam lipatan yang inginkan Melaka jatuh sehingga angkatan laut Melaka tidak berfungsi sama sekali?”

Ada cerita lama orang tua-tua Melayu menyebut kebanyakan kapal yang menyerang Kota Melaka sebenarnya bukan milik Portugis tetapi Melayu, kapal angkatan laut Melaka juga! Rasyid juga pernah terbaca, tidak ingat di mana, sebuah laporan Portugis pula menyebut mereka ada ternampak sebuah angkatan laut yang dikenalpasti milik orang Melayu sedang disediakan untuk menyerang dari satu tempat di perairan Melaka. Mungkin benar Tun Mutahir sedang bersiap-sedia untuk merampas takhta atau ada pihak lain bertanggungjawab tetapi menuduh Bendahara pula yang ingin berlaku khianat? Yang pasti, ada pihak yang membelot...

Apapun, nasi sudah menjadi bubur. Melaka jatuh dan terus dijajah selama lebih 400 tahun. Sultan Mahmud pula menjadi orang pelarian dan menurut ceritanya, terpaksa meninggalkan Kota Melaka lari selatan ke Muar. Itupun terus dikejar Portugis, tidak boleh duduk aman lama di satu lokasi, terpaksalah hidup merempat dari satu tempat ke satu tempat. Apakah dia menyesal atas segala perbuatannya dahulu?

“Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna!” Rasyid menambah seraya bermadah pula. Madah berhelah agaknya... “Hendak kata dia menyesal pun tidak pasti kerana dalam pelarian itulah Sultan Mahmud sempat membunuh anak kandungnya sendiri, Raja Ahmad!”

Chin Peng

Jika
kita keluar ke pekan-pekan di Malaysia,tidak dapat dinafikan 90% nyawa dan nafas bandar-bandar utama di Malaysia digerakkan oleh bangsa yang suka berniaga ini.Kedai-kedai,pasaraya,gedung-gedung perniagaan dan bangunan-bangunan majoritinya adalah milik bangsa Cina.Ini adalah lumrah di mana-mana walaupun di Kelantan dan Terengganu trend ini lebih perlahan sedikit.

Bangsa Cina adalah entiti yang menggerakkan ekonomi Malaysia secara kasarnya.Pencapaian mereka hebat jika dilihat dari segi premis dan kekayaan yang mereka kumpulkan.Tetapi adakah semudah itu mereka mengecap kejayaan di bumi orang-orang Melayu ini? Terdapat satu fakta tersembunyi di sebalik kejayaan orang-orang Cina di Malaysia.

Setelah British meninggalkan Tanah Melayu,mereka telah meninggalkan dua kaum ini Melayu dan Cina (serta kaum India) terpaksa hidup bersama-sama,berkongsi rumah yang sama,tanah yang sama.Ketika itu orang-orang Melayu diberi hak memegang tampuk pentadbiran

Pada abad-abad terakhir penjajahan,British dilihat lebih bertolak ansur dalam membenarkan anak-anak Melayu diberi peluang bekerja di sektor pentadbiran bersama-sama pegawai British,satu pendapat klasik mengatakan ini adalah persediaan British untuk melepaskan Tanah Melayu kepada orang-orang Melayu. Jadi pihak penjajah telah meyediakan plan lengkap untuk meneruskan penjajahan mereka biarpun telah memberikan kemerdekaan pada tanah melayu?!!!

Orang-orang Cina maju dalam perniagaan setelah bertahun-tahun menjadi kuli di bawah orang-orang Inggeris yang memerlukan buruh murah untuk syurga-syurga perdagangan seperti di Pulau Pinang dan Singapura.ORANG-ORANG CINA AMAT SABAR BEKERJA SEBAGAI KULI DAN MEREKA MEMULAKAN LANGKAH KEJAYAAN MEREKA DARI PARAS PALING BAWAH.

ORANG-ORANG MELAYU MEMANG TERKENAL DENGAN SIKAPNYA YANG LEMAH LEMBUT DAN MENGHORMATI TETAMU. Sikap ini yang kadangkala diambil kesempatan oleh orang lain yang tidak tahu dihormati dan diuntung di bumi orang-orang Melayu.Setelah merdeka,tinggallah bangsa Cina dengan orang-orang Melayu yang kini adalah pemegang kuasa politik di Malaysia. Orang-orang Cina tidak mungkin berjaya dengan pantas tanpa orang-orang Melayu.

Kesimpulannya,sangat penting hubungan tolong-menolong di antara Melayu dan Cina.Sikap faham-memahami amat penting bagi kedua-dua bangsa yang pernah bersahabat baik ini hidup bersama di hujung dunia ini "The Land of The East"

.................

Sikap Cina Rasis ini membawa kesan yang negatif serta imej yang buruk kepada kaum Cina yang lain yang tidak rasis dan mahu hidup tenteram dan harmoni di Malaysia.

Betapa peliknya sikap Cina Rasis di Tanah Melayu ini.Padahal bukanlah pemerintah Melayu menjalankan dasar Apartheid atau diskriminasi bangsa yang melampau ke atas mereka.Pemerintah Melayu tidaklah sekejam Komunis Cina yang menjalankan Revolusi Budaya yang menyaksikan pelbagai provokasi dan kekejaman ke atas kaum-kaum lain dan mereka yang tidak sehaluan dengan dasar komunis.

Pemimpin Melayu bukanlah sebodoh Komunis Cina yang menghalang orang-orang Islam hendak berpuasa dan melakukan solat terawih di negara China serta menyeksa pengamal senaman tradisi Cina (Falun Gong).APA AKAN JADI JIKA SEMUA INI DILAKUKAN OLEH PEMIMPIN MELAYU KE ATAS SEMUA GOLONGAN RASIS INI DI MALAYSIA??

PERLU DIINGATKAN,BUKAN SEMUA CINA DI MALAYSIA BERSIKAP PELIK SEPERTI MEREKA.MASIH BANYAK LAGI CINA YANG MENGAMALKAN HIKMAH DARI AJARAN BUDDHA DAN TAO YANG MENYAYANGI SESAMA MANUSIA,MEMAHAMI BUDAYA DAN AGAMA ORANG MELAYU DAN DAPAT HIDUP HARMONI DENGAN MEREKA.

MENGAPA YAHUDI FREEMASON MEMILIH KOMUNIS SEBAGAI FAHAMAN UNTUK MENUNDUKKAN BANGSA CINA??

Apa akan jadi jika kerajaan yang diterajui oleh orang-orang Melayu menghalang tulisan Cina atau kebudayaan Cina ditempat terbuka seperti di Indonesia?Walhal nama orang-orang Cina pun mesti di'indonesiakan' apatah lagi mahu memperdebatkan perlukah meletakkan tulisan Cina pada papan tanda di jalan-jalan di Jakarta.Sudah tentu,jika ini terjadi ke atas golongan Cina Rasis ini,maka kelam kelibutlah mereka dalam ketakutan,mata mereka terbelalak dan begitu panik mencapai tahap I.C.U apabila pemerintah Melayu yang dianggap mereka selama ini sebagai lembik,lembab,lekeh dan boleh diprovok ini berani mengambil tindakan sebegitu rupa.Baru dua hari ditahan dalam penjara,mulut sudah mengomel mengatakan makanan di dalam penjara seperti atau lebih sedikit dari makanan anjing.PADAHAL APAKAH MAKANAN/LAYANAN YANG DIBERI OLEH CINA KOMUNIS DI REPUBLIK RAKYAT CINA KEPADA PARA TAHANAN MEREKA YANG MENCAPAI TAHAP I.S.A DI SANA??Adakah anjing gemar memakan dua biji telur rebus,nasi dan sedikit kuah??

Ini adalah masalah orang-orang Cina yang mencapai tahap Komunis dan Rasis.Semua Komunis adalah Rasis tetapi bukan semua Rasis adalah Komunis.Tetapi istimewanya Cina yang dirasuk faham Komunis di Malaysia,mereka adalah Rasis dan Komunis pada masa yang sama.Jadi Cina Rasis di Malaysia adalah Komunis walau apa pun penafian mereka.Mereka tidak pernah bersyukur hidup di Malaysia dan tidak mahu hidup harmoni bersama orang-orang Melayu selagi hukum Komunis mereka tidak tertegak di bumi Malaysia.Walaupun mereka berpendidikan tinggi,menjadi ahli politik (misalnya) tinggal di banglo-banglo atas bukit dan memandu Mercedes,tetapi di dalam hati mereka penuh kebencian dan syak wasangka kepada orang-orang Melayu.Dalam fikiran mereka penuh prejudis dan pesimis terhadap orang-orang Melayu.Kalau boleh biar orang-orang Melayu miskin semuanya atau tidak langsung memiliki tanah.Itu pun, mungkin mereka akan bermurah hati melambakkan orang-orang Melayu di flat-flat sesak seperti yang berlaku di Singapura.

APA AKAN TERJADI JIKA MEREKA DIBUANG NEGARA DAN HIDUP DI NEGARA LAIN SEPERTI DI INDONESIA ATAU REPUBLIK KOMUNIS CHINA?Sudah pasti sikap mereka akan berubah dan mulut mereka tidaklah mengomel itu dan ini.Mereka mungkin akan menjadi makhluk Tuhan yang paling tahu untuk bersyukur dan menerima seadanya di bawah pemerintahan yang lebih ketat dan disiplin.Mungkin,ini adalah rahsia MENGAPA YAHUDI FREEMASON MEMILIH KOMUNIS SEBAGAI FAHAMAN UNTUK MENUNDUKKAN BANGSA CINA.The Hidden Hand sudah lama mengkaji karakter bangsa Cina yang gemar memberontak jika ada peluang,dan nampak hanya kekejaman dan keganasan sahaja diperlukan untuk menundukkan mereka.Tidak hairanlah mengapa Komunis Cina melayan rakyat mereka yang memberontak dengan begitu kejam sekali.Mangsa I.S.A versi Komunis Cina diseksa dan tidak diberi makanan apa-apa.Kalau ada pun mungkin bubur nasi berkuahkan darah babi sahaja disajikan kepada mereka.

Ini bukan main-main.Rakyat Cina sendiri terseksa dengan Cina Rasis-Komunis ini apatah lagi kaum-kaum lain.Tidak mengapa,kita mulakan dengan sejarah kekejaman Cina Komunis di Tanah Besar China.


Kekejaman Komunis di Negeri China

(Pendedahan di bawah mengandungi unsur-unsur yang tidak menyenangkan.Kanak-kanak tidak digalakkan untuk membacanya)

Sejarah pemerintahan Parti Komunis China (PKC) selama 55 tahun adalah ditulis dengan darah dan
kebohongan, dan cerita-cerita yang di sebalik sejarah berdarah itu tidak hanya sangat tragik malahmengerikan, bahkan juga jarang diketahui oleh orang. Dan sehingga kini, setelah melakukan
pembunuhan 60 hingga 80 juta rakyat China yang tidak berdosa serta diikuti dengan kehancuran
keluarga yang tidak terkira lagi, orang ramai masih berfikir: Mengapakah PKC mahu membunuh?
Hingga hari ini PKC masih membunuh pengamal Falun Gong, bahkan pada awal bulan November
2004 masih melepaskan tembakan menindas masyarakat umum yang sedang mengajukan protes di
Hanyuan.

Mao Zedong ketika membuat kesimpulan terhadap Revolusi Kebudayaan mengatakan: “Melalui
keadaan kacau-bilau di dunia, dapat mencapai ketenteraman dunia, selepas 7 atau 8 tahun kekacauan
hendaklah diulangi lagi.”

Pendek kata, revolusi politik akan dilancarkan setiap 7 atau 8 tahun, dan
sekelompok orang perlu dibunuh selang 7 atau 8 tahun.Begitu kejam dan sadisnya Komunis.Betapa gila dan bingungnya kenyataan seorang pemimpin Komunis yang diagung-agungkan golongan Rasis Malaysia setaraf kebingungan Chin Peng yang merengek-rengek hendak kembali ke Malaysa selepas mendapati di China tidak ada seorang pun Melayu yang dapat dijadikan sasaran kekejaman komunis,tetapi yang ada hanya beribu-ribu komunis yang seganas atau lebih haiwan dari dia.Adakah sesetengah pemimpin politik Cina (yang mengamalkan faham Rasis-Komunis) di Malaysia tidak faham-faham lagi mengapa rakyat Malaysia amat membenci Komunis?

APA YANG AKAN TERJADI JIKA GOLONGAN YANG MENYOKONG PENGGANAS LTTE DAN GOLONGAN 'LEBIH BAIK DARI MAKANAN ANJING' DILAYAN MENGIKUT GAYA LAYANAN CINA KOMUNIS??Mungkin hanya itulah cara yang sesuai untuk mendidik orang yang tidak mengerti untuk hidup bersama-sama orang-orang Melayu dan pribumi yang lain.

........

Banyak lagi kekejaman Komunis di zaman Bintang Tiga dahulu.Cukuplah jika anda membaca kisah Tragedi Bukit Kepong.Bukan sahaja Cina malah Melayu juga jika dirasuk racun Freemason ini sudah gila dan hauskan darah sahaja.Tidak termampu lagi ingin menyenaraikan segala bentuk kekejaman Cina Komunis samalah seperti ingin menceritakan Tragedi 13 Mei 1969,yang dimulakan oleh warisan sisa-sisa Bintang Tiga yang masih hidup ketika itu.

Mereka dengan rakus menghayun parang membunuh orang-orang Melayu yang terpinga-pinga di tepi-tepi jalan di Kuala Lumpur yang masih tertanya-tanya apakah yang berlaku sebenarnya.Perbuatan mereka semakin ganas dan tidak berperi kemanusiaan.Golongan Rasis ini menuduh orang-orang Melayu yang memulakan dahulu tetapi masakan tiada angin pokok bergoyang??


SEBENARNYA TERDAPAT RAHSIA PENTING DI SINI.

Untuk mengkaji mengapa sesetengah kaum Cina bertukar menjadi Rasis dan Komunis,kita mestilah faham karakter sesuatu kaum jika hidup berasingan di antara satu sama lain.

Orang-orang Cina yang bersikap rasis dan prejudis kepada Melayu ialah golongan Cina yang hidup mereka majoritinya TIDAK BERCAMPURGAUL DENGAN MASYARAKAT MELAYU.Kebanyakan mereka tinggal di kawasan perumahan mewah.Banglo-banglo mewah di atas bukit adalah 'urban legend' bagi golongan Cina yang sukar untuk didekati oleh masyarakat Melayu.Mereka hidup di dalam kecinaan mereka sendiri.Mereka tidak mahu ambil pusing tentang kaum-kaum lain apatah lagi orang-orang Melayu yang bagi mereka adalah 'low standard' berbanding diri mereka yang ada 'class'.Di dalam kepala mereka sebenarnya penuh dengan andaian bahawa Melayu sinonim dengan kemalasan dan kurang berpendidikan.Bagi mereka orang-orang Melayu tidak penting,yang penting ialah bagaimana mahu menghalau orang-orang Melayu dari menyibuk dari pandangan mata mereka.

INGAT!INI ADALAH KARAKTER KHUSUS UNTUK CINA RASIS BUKAN SEMUA CINA KAYA DI MALAYSIA.Ada juga jutawan Cina yang baik hati membantu menaikkan Melayu dalam perniagaan dan menyumbang bantuan kewangan kepada orang-orang Melayu miskin di kampung-kampung.

Bukanlah hendak mengatakan semua Cina kaya yang tinggal di atas bukit semuanya Rasis.Tetapi sebab dan ciri-ciri yang dominan kepada Cina yang dijangkiti penyakit Rasis ini 90% disebabkan keadaan sosial yang tidak bercampur dengan orang-orang Melayu.Situasi ini seolah-olah kembali mendokong prinsip Pecah dan Perintah.

Jika kita melihat kaum Cina yang tinggal di kampung-kampung baru atau tinggal berdekatan kampung-kampung Melayu,kita akan lihat kadar toleransi mereka terhadap adat,budaya dan agama orang-orang Melayu begitu tinggi dan kondusif sekali.Mereka dapat hidup,bekerja dan bermain dengan orang-orang Melayu sebagai satu keluarga tanpa syak wasangka atau perasaan negatif.Tidak dinafikan ketika bekerja bersama-sama,adakalanya mereka bertengkar,tetapi pertengkaran mereka hanya berkisar mengenai kerja dan bukannya meleret-leret hingga menyentuh isu bangsa dan agama sepertimana sesetengah ahli politik Cina yang 24 jam mahu memikirkan apakah isu yang dapat menyentuh kemarahan orang Melayu.

Trend ini juga terdapat di bandar-bandar,di kawasan-kawasan perumahan di mana kaum Cina dan Melayu hidup bersama dan anak-anak mereka bersekolah di tempat yang sama.Keadaan ini menyebabkan mereka saling mempelajari budaya atau cara hidup masing-masing.KEADAAN INI MEMBUATKAN MEREKA SALING FAHAM-MEMAHAMI DI ANTARA SATU SAMA LAIN.

'Saling faham-memahami' adalah katakunci kepada keharmonian semua kaum di Malaysia,bukan sahaja antara Melayu dan Cina.Ini adalah rahsia bagaimana Cina Kampung Koh dapat minum semeja dengan Melayu yang baru balik dari kerja dan inilah rahsia bagaimana Cina Butterworth dapat bersama-sama orang-orang Melayu menikmati 'Rojak Tonggek' di tepi Selat Seberang Perai tanpa bersikap rasis dan kauvinis sama sekali.Mereka dapat mencecah sambal kicap sehingga bersentuhan cucuk-cucuk rojak bebola ketam mereka tanpa bermuka masam atau memaki hamun di antara satu sama lain.Tingkat kefahaman orang-orang Cina di Taman Ria Jaya,Sungai Petani terhadap pentingnya azan kepada orang-orang Islam mungkin lebih sedikit dari orang-orang Cina di perumahan mewah di Seputeh atau di Cheras.Walaupun sudah lama duduk bertahun-tahun di Malaysia,mungkin para penternak babi di Bukit Pelanduk masih gagal memahami tentang sensitiviti orang-orang Melayu terhadap haiwan tersebut.Apa sebabnya?

SEBABNYA MEREKA TIDAK CUBA UNTUK MEMAHAMI SENSITIVITI KAUM LAIN DAN HANYA KEUNTUNGAN DAN SOAL HIDUP MEREKA SAHAJA YANG MEREKA FIKIRKAN.

SEbagai cadangan,eloklah semua kandang-kandang babi dipindahkan ke perkampungan atau perumahan yang diduduki kaum Cina dan dilarang membina kandang babi sejauh 3 kilometer misalnya dari perkampungan atau tempat tinggal Melayu/Islam.Ini barulah satu keadilan kerana orang Melayu Islam tidak memakan babi.

Penyakit rasis ini bukan sahaja terkena kepada sesetengah kaum Cina,tetapi berjangkit juga kepada orang Melayu.Ada juga sesetengah orang Melayu bila bercakap dengan orang-orang Cina yang mahu bertanya sesuatu,mereka melayan kasar tanpa bersebab.Sesetengah orang Melayu juga masih ada bersikap prejudis dengan mengatakan orang-orang Cina adalah Komunis kepada orang-orang Cina baik hati yang mahu berkawan dengan Melayu sehingga mereka tersinggung dan berkecil hati dengan sikap orang-orang Melayu yang masih tidak dapat menerima kehadiran mereka di bumi Melayu ini.

ADAKAH ANDA SUDAH MENJADI MANGSA KEPADA POLITIK PERKAUMAN, PERASAAN RACIST YANG BERPUNCA SEJAK DARI ZAMAN DAHULU..SEGERALAH SEDAR...!!!

kembali kepada ajaran agama benar...dan hiduplah TIMUR dengan aman..

Askar Yang Mati


Cuba bayangkan dari 10,000 orang ASKAR, cuma 20 orang sahaja yang terselamat dan yang lain terkorban?? Bayangkan..... untung sungguh 20 orang yang terselamat tu..

Mesti anda anggap mereka terselamat dari terkorban ketika berperang tetapi...
BUKAN!!! MEREKA BUKAN TERKORBAN AKIBAT BERPERANG!!!

Apakah yang menyebabkan ramai terkorban??

DIMAKAN BUAYA!!!

Pelik tetapi itulah yang berlaku ketika WWII dulu di Burma....


Pada 19 Februari 1945, satu unit Askar Jepun telah dipaksa menyeberang paya bakau sepanjang 16km di kepulauan Ramree,Burma (sekarang Myanmar).
Paya tersebut dipenuhi banyak BUAYA AIR MASIN yang boleh membesar sepanjang 4.5 m.
Pada esok paginya, dari 10,000 Askar yang masuk ke paya, hanya 20 yang terselamat!!

Kenyang buaya2 tu kenduri....
Buaya makan budok!! Lari!!!

Sumber: Buku Guinness World Records 2007

membaca Surah Yassin

Cara membaca Surah Yassin dgn betul sewaktu seseorang
menghadapi Sakar atul Maut

Assalammualaikum,

Surau Darussaadah di Keramat Permai telah mengadakan ceramah umum
mengenai
Isra' Mikraj oleh Ustaz Abdullah Mahmud.

Berikut adalah sedikit sebanyak intipati ceramah yang ingin saya kongsi
bersama rakan2 sekalian:-

Menurut Ustaz, mas yarakat Melayu telah lama buat salah dalam 'membantu'
seseorang mengahdapi sakar atul maut. Menjadi kebiasaan, kita akan
mengelilingi orang yang tengah nazak dengan mas ing2 membaca surah
Yasin,
dengan bacaan yang tersendiri dan bermacam2 ragam (setengah dengan
tartil,
setengah bacaan laju). Perbuatan sebegini akan menjadikan orang yang
tengah
nazak merasa lebih kelam kabut (kerana menurut ustaz sebelum
datangnya kematian, kita 'disibukkan' dengan segala gambaran perbuatan
kita
di dunia).

Kaedah yang sepatutnya diamalkan ialah:-

i. Lantik seorang yang bacaan Alquran nya baik (dari segi tajwid) untuk
membaca surah Yasin - yang lain2 bole bersama2 semak.

ii. Sebaik2 orang yang dilantik itu adalah anak ataupun saudara terdekat
yang mempunyai perasaan kasih pada orang yang tengah nazak.

iii. Merenung wajah orang tengah nazak sebelum surah Yasin dibaca untuk
menimbulkan rasa belas kasihan dan mudah2an surah yang dibaca boleh
membantu pencabutan nyawa beliau.

iv. Membaca 3 hingga 4 kalimah Surah Yasin, berhenti, dan menolong
(menuntun) beliau untuk melafaz "Laa ila ha illallah".

v. Kemudian menyambung semula bacaan, baca 3 hingga 4 kalimah, berhenti
lagi, dan menolong beliau mengucap "Laa ila haillallah" lagi..

vi. Diteruskan sehingga lah beliau menghembuskan nafas yang terakhir.

Semoga ini dapat meningkatkan lagi ilmu pengetahuan kita dalam
'membantu'
saudara mara atau mak ayah kita dalam menghadapi sakar atul maut. Dan
semoga
kita mendapat segala rahmat serta hidayah NYA dlm membuat amal kebajikan
dengan cara yang betul bukan semata2 melalui ikutan adat.


Amin..


Panjang2kanlah e mai l ini pada rakan2 dan sanak saudara utk kebaikan
kita
bersama (bukan dapat rezeki dlm 12jam tau...!).


Wassalam.

Dua orang kaya dan pemandunya

Suatu hari ada dua orang kaya sedang duduk di cafe, sambil menggosip pemandunya.

Orang kaya I : " Hei, kau tau tak, pemandu aku ini bodohnya setengah mampus ! Kalau kau tak percaya cuba lihat nie."

Terus dia panggil pemandunya si King Kong " King Kong, ini 10 ringgit, pergi ke kedai kereta, dan belikan aku Mercedez."

King Kong pun menjawab dengan sopan,
" Yes Sir !! Right A way !!" Dengan pantas terus ke kedai kereta.

Orang kaya I itu beritahu ke temannya,
" Nampak? Apa aku cakap....dia buat betul-betul"

Orang kaya II : " Haha....itu belum apa-apa, kau nak tengok, pemandu aku lagi teruk dari itu. Biar aku tunjukkan pada kau." Terus orang kaya II memanggil pemandunya Rambo. " Rambo, pergi ke rumah aku, cuba lihat sama ada aku ada kat rumah ke tidak ?"

Rambo: " Yes Sir !! Right A Way !!" dan dia terus cabut ke rumah tuannya.

Orang kaya II beritahu kepada temannya tadi, " Nampak apa yang aku cakapkan ? Dia tak ada otak untuk berfikir, mana boleh aku ada di dua tempat yang berbeza dalam satu masa.

Tdak berapa lama kemudian, kedua pemandu itu bertemu di jalan,
King Kong : " Ehh you know, my boss is very stupid laaaahhh. Dia kasih aku 10 ringgit dan suruh aku beli mercedez di kedai kereta, mana boleh ?? Kau kan tahu sekarang kan hari minggu. Semua kedai kereta tutup!!"

Rambo : " Kau fikir boss kau stupid ha ? boss aku lagi stupid!! Masa dia suruh aku balik rumah lihat, apakah dia ada di rumah.....Padahal dia kan boleh check sendiri telefon je la ke rumahnya!!"

Side A, Side B

Seorang doktor di sebuah Hospital Sakit Jiwa berjalan-jalan di sekitar hospital untuk melawat para pesakit. Tugas ini merupakan akitiviti hariannya sepanjang beliau bertugas. Sepanjang beliau berjalan, beliau terdengar suara orang sedang menyanyi kalau tidak silapnya. Beliau cuba mencari dari mana datangnya arah suara itu.

Setelah puas mencari....barulah beliau menyedari suara itu datang dari sebuah bilik berhampiran dan ternyatalah yang menyanyi itu adalah salah seorang pesakitnya yg menyanyi dengan penuh perasaan seolah-olah seorang penyanyi.

Tapi yang hairannya, beliau melihat pesakit itu menyanyi dalam keadaan terlentang. Tiba-tiba tak lama kemudian dia meniarap pula......sambil menyanyi doktor itu terus bertanya, "Kenapa awak tadi terlentang....tapi sekarang meniarap pula?!"

Lalu pesakit itu menjawab, "Ooooo tadi Side A..ini Side B pulak."

Buat Diri Yang Lupa

Kadangkala manusia sungguh cepat membuat kesimpulan terhadap sesuatu tanpa mengambil kira keadaan sesuatu itu. Hal sebegini begitu mudah untuk dilakukan. Bersikap tidak ambil peduli tentang perasaan seseorang itu mungkin lumrah bagi yang suka bercakap mengenai keburukan orang lain. Wahai insan-insan sebegini, marilah kita sama-sama bina dan menjana kecemerlangan. Apalah salahnya bersangka baik. Percayalah…awan yang putih pun akan menjadi kelabu kerana sarat dengan muatannya yang akhirnya turun sebagai hujan.

Apa pula kaitan hujan dengan hal yang dibincangkan ini? Ok, mari kita renungkan…pasti ramai yang menganggap awan itu cantik dan putih seperti kapas. Dan lagi ramai yang suka sekiranya awan cerah sentiasa menyelubungi angkasa. Itu satu kesimpulan yang bagus, namun tidak cerdik sekiranya terlupa tentang awan yang akan membawa bersama rintis-rintis hujan dan kalaunya turun dengan lebat, boleh banjir satu dunia…

Boleh membuat kesimpulan. Saya tidak menyatakan ia salah, tapi mengikut keadaan sebenar. Kalau nak dibandingkan cerita kartun, sampai akhir cerita pun, kesimpulan dia, watak kartun tu memang takkan mati punya. Berbanding kita yang hidup ini, yang disangka kaya tak selamanya kaya, kerana mungkin dirundung derita. Yang disangka miskin tak selamanya miskin, kerana mungkin bahagia yang dirasa. Kasimpulannya…tak salah bersangka baik. Yang tak baiknya ialah bersangka buruk sebelum mengenali.

Sama-sama kita renungkan…

ALLAH SELALU MENYERTAIMU

““IMAN YANG PALING AFDAL IALAH APABILA KAMU MENGETAHUI BAHAWA ALLAH SELALU MENYERTAIMU DI MANA SEKALIPUN KAMU BERADA”
(HADITH RIWAYAT ATH-THABRANI)

Saya bukanlah pakar hadith, namun apa yang saya faham mengenai hadith di atas, dengan menyakini bahawa Dia sentiasa bersama kita, maka itu iman yang paling afdal. Saya dan semua pasti yakin dalam apa jua keadaan kita lalui, samada senang atau susah, Dia sentiasa ada mengawasi kita. Lebih-lebih apabila mengalami sesuatu penderitaan atau musibah, ataupun kecelakaan. Namun malangnya, ramai juga yang melupakanNya di saat senang dan gembira. Walhal, Dialah yang memberikan nikmat kesenangan itu. Begitu cepat manusia lupa.
Pernahkah kita mencuba untuk merasai apa yang dirasai orang lain? Maksudnya dari segi perasaan? Soal hati dan perasaan begitu sukar untuk ditafsirkan, kerana setiap orang mempunyai setangkai hati yang mengandungi pelbagai pengalaman perasaan. Apatah lagi pengalaman dari kecil sehingga dewasa, lihat betapa banyaknya himpunan perasaan yang boleh kita simpan.


~Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan " Taubat Nasuha", mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".~~( At-Tahrim : 8 )

La Tahzan


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada warga Scripters. Semoga hari ini lebih baik daripada semalam, dan semoga hari ini membawa seribu satu kenangan yang indah untuk kita kenang pada satu masa kelak. Ada yang bersedih? Kalau ada, usah bersedih lama-lama, kerana ramai yang masih menyayangi anda. Seandainya ingin menangis pun, luahkanlah agar hati anda akan berasa lebih ‘ringan’. Malu ke menangis?...janganlah malu. Awan yang kadang-kala mendung pun tidak pernah malu menitiskan ‘air matanya’. Tetapi, bagi sahabat di luar sana, sekiranya anda menangis kerana teman lelaki anda tidak menyukai anda, atau kawan perempuan mencemuh anda, usah gusar, usah terbuai-buai dengan gundah gulana. Ekspresikan dirimu dengan keceriaan. Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor…ramai lagi kawan yang akan menghargai anda. Lagipun, kejar dulu cita-cita sebelum kita mengejar cinta orang lain. Tetapi jangan pula melupakan cinta kepadaNya. Apa yang penting, anda berani menghadapi kemungkinan yang ada menanti di depan anda. Mungkin kita perlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan keadaan. Tidak mengapa…itu juga satu ujian dalam kehidupan. Tak gitu. Jadi di sini, saya juga menyarankan diri saya dan orang lain agar lebih tabah menghadapi ujian sekeliling. Memang bercakap itu lebih senang daripada mengharunginya. Tetapi, percayalah…kita tidak keseorangan, kerana Dia sentiasa ada memerhati kita.

Salam


Welcome

La Paloma